Project Vrede
Circulaire ontwikkelingsvorming heeft alles te maken met educatie. Norman, de locoburgemeester van Ritchie zei een keer: ‘Toen we sport en godsdienst uit scholen haalden, is het mis gegaan. De belangrijkste taak van de overheid is educatie. Onderwijs kan ons alleen maar helpen. Daar moet de overheid in investeren.’ Daarom willen we met studenten hier aan de slag. Probleem is dat de klassen hier zo groot zijn. Docenten hebben klassen van 40/50 leerlingen. Soms loopt het uit de hand. Leerlingen dreigen de school in de fik steken. De overheid kan enorme klappen maken door ondersteuning te geven aan scholen. Scholen zijn eigendom van de staat. Zogenaamde staatsscholen. Dit is de beste investering in het land. Maar het niveau van het onderwijs is heel laag omdat de klassen te groot zijn en de opleiding van docenten soms niet afgerond is.
Er zijn geen grote of kleine leerpunten.
Om dit te illustreren een gesprek tussen twee studenten:
“Ik leer het meeste van luisteren: ik vind het zo mooi om mee te leven in het gezin. Als je meeleeft en meelijdt, daar leer ik het meeste van. Bij hen zijn. Hoe krijg je informatie? Er zijn heel veel leermomenten, ik kan geen specifiek leermoment aanwijzen”.
Teleurstellingen krijg je van de mensen door verwachtingen.
Teleurstellingen zullen we moeten verwerken om door te gaan.
Een mens is maar een mens. We zijn heel goed in oordelen.
Houd van de mensen zoals ze zijn want er zijn namelijk geen anderen. Laten we het Circulair houden, blijven ontwikkelen.
Meld je aan